Opdrachtgever:

Yongbloed

Huisstijl Yongbloed

Aan dit project hebben gewerkt:

Anne Stijnen

Sinds 2012 is de visuele identiteit van Yongbloed ongewijzigd gebleven. De focus lag voorheen - misschien iets te veel - op het gebruiken van zware contrasten en drukke, schreeuwerige vormgeving. Hierin stonden de kleuren oranje en donkergrijs in combinatie met zware, karaktervolle Z/W-fotografie centraal. Na drie jaar was de tijd rijp voor een kleine metamorfose. In plaats van het nieuwe jasje zelf te breien, is gekozen om - volgens onze netwerkgedachte - de huisstijl te laten vormgeven door een Yongbloed-familielid, Anne Stijnen.

Aan onze Anne hebben wij gevraagd om haar persoonlijke visie op Yongbloed te vertalen naar een gloednieuwe huisstijl. En zo geschiedde. Met - al zeggen we het zelf - een ijzersterk concept: 'de kunst van het weglaten'.

Resultaat:

Huisstijl

Concept


De kunst van het weglaten

Yongbloed probeert altijd de ruimte voor zichzelf te verschaffen om nieuwe mogelijkheden en kansen te zien. Als er geen werk is, moet je werk creëren. Anne heeft dit vertaald in een huisstijlconcept waar veel meer aandacht is om de ruimte te bewaren. Spelen met witruimte. Balans zoeken in het minimale. Kortom: durven weglaten is het devies.
 

Alles vertrekt vanuit het midden

Bij Yongbloed vertrekt alles in het midden waarbij de ruimte wordt gelaten voor inzicht en nieuwe invloeden van buitenaf. De teksten worden daarom gecentreerd in combinatie met contrastrijke zwart-wit beelden. Deze zorgen voor een aantrekkelijke, maar niet storende toevoeging aan het minimalische ontwerp. Dit creëert een balans in de huisstijl en maakt toepassingen op kleine vlakken interessant. De foto dient niet figuratief te zijn.