Opdrachtgever:

Code043

Fiks

Aan dit project hebben gewerkt:

Emmanuel Merkus, Brandon Martens,

Diana Heijman

Fiks is een nieuw jongerenplatform waarbij de focus ligt op het bijdragen aan een bruisend Maastricht. Het initiatief van CODE043 richt zich op het verbinden van (enthousiaste) jongeren, activiteiten en evenementen. Het platform moet een online ontmoetingsplek worden. Digitale kruisbestuiving.


Yongbloed is gevraagd om een merknaam te bedenken en de identiteit te ontwikkelen. Om het kersverse jongerenplatform te voorzien van een herkenbare smoel wordt dit ook vertaald naar passende huisstijl.

Concept

ID-concept: de powervrouw

Het platform Fiks is een powervrouw die gepassioneerd is door het leven en graag met jonge gelijkgezinden de wereld omtovert tot een feestje. Ondernemen zit in het bloed. Zij heeft een warme persoonlijkheid en kan zich sterk inleven in de snel veranderende wereld van jongeren. Zij kent de omgeving waarin jongeren kunnen verkeren en weet tot hun verstand te praten. Niet meepraten maar begrijpen. Niet meelopen, maar begeleiden. Fiks hecht veel waarde aan de hectiek van het jong zijn. Ondanks ze het chaotische karakter ziet, pikt ze de kansrijke ideeën eruit. Dit is mogelijk omdat zij, het platform, als een adelaar boven het veld hangt. Hierdoor heeft ze goed zicht op wat er speelt. Wat ze het meeste respecteert aan jongeren is het opportunisme. Dit omarmt ze met de kennis dat ruwe diamanten, mits de juiste vakmanschap en tools, veel waard kunnen zijn.

Een fikse naam

De merknaam Fiks is natuurlijk een alom bekend woord in de Nederlandse taal. Fiks is synoniem aan flink. Iets groots. Krachtigs. Het werkwoord ‘fiksen’ daarentegen betekent juist ‘iets voor elkaar brengen’. Hoe passend wil je het hebben? Op jongerenplatform worden zaken nu eenmaal fikse ideeën gedeeld of juist feestjes gefikst.

Resultaat:

Merknaam

Identiteitsontwikkeling

Huisstijl

De Maastrichtse supernova

De ster staat symbool voor haar link met de stad Maastricht en is opgebouwd uit verschillende vlakken en kleuren. De diversiteit staat voor de uiteenlopende (sub-)culturen en evenementen die op het platform aanwezig zullen zijn. Samen vormen ze het geheel; de ‘nieuwe’ ster van Maastricht. De explosiviteit van het beeldmerk visualiseert de ambitie om de stad bruisender te maken en de continue activiteit, als online jongerenplatform, van Fiks.